Ce este uleiul de motor?
Uleiul este primul care determina durabilitatea unui motor. Contine doua componente de baza: uleiurile de baza si aditivii.
Uleiurile de baza reprezinta partea principala a uleiului. Ele lubrifiaza partile interne in miscare.
Uleiurile de baza ale uleiului de motor pot fi formate din: petrol, materiale sintetizate chimic, o combinatie de materiale sintetice si petroliere.
In general moleculele petroliere ale stocului de baza sunt lungi legaturi de carbon care pot fi sensibile la lovire si fierb la temperaturi relativ mici. Temperaturile motorului slabesc aceste legaturi moleculare, schimband proprietatile fizice ale uleiului.
Diferenta fata de uleiurile de baza sintetice este ca moleculele sunt mult mai rezistente la lovire.
Ce sunt aditivii uleiului?
Chimicalele din componenta sistemului aditiv al uleiurilor de motor functioneaza pentru a asigura protectia coroziva, neutralizarea acizilor, mentinerea vascozitatii.
Aceste chimicale ofera noilor uleiuri posibilitatea de a se adapta motoarelor noi, realizate la standarde ridicate.
Calitatea lor depinde si de industria producatoare de lubrifianti.
Care este rolul unui ulei de motor?
Uleiul de motor modern este un produs specializat, dezvoltat cu grija de ingineri si chimisti pentru a indeplini mai multe functii esentiale.
Un ulei de motor trebuie sa:
- permita pornirea rapida
- lubrifieze componentele motorului si sa previna uzura
- reduca frecarea
- protejeze de coroziune
- pastreze curate componentele motorului
- asigure economia de combustibil
Iata, in continuare, cateva caracteristici ale uleiurilor:
Viscozitatea
- Reprezinta una dintre proprietatile principale ale uleiului, a carei valoare trebuie sa varieze cat mai putin in exploatare, la toate regimurile de functionare a motorului. Cu cat viscozitatea depinde mai putin de temperatura, cu atat uleiul este de o calitate mai buna.
- Daca motorul are un grad mic de uzura, iar conditiile de utlizare implica temperaturi scazute, atunci este recomandat un ulei cu o viscozitate mica (tip 0w, 5w sau 10w).
- Dimpotriva, daca motorul este uzat sau daca utilizarea se face in conditii de temperatura ridicata, ori la sarcini mari, este de preferat un ulei cu o viscozitate ridicata, care sa ramana “gros” si la temperaturi inalte.
- In acest fel, intre suprafetele aflate in contact si in miscare relativa se va forma o pelicula de ulei ce va suplini jocurile care tind spre valorile maxim tolerate, din cauza uzurii (uleiuri la care al doilea număr să fie cat mai mare).
- Teoretic, uleiul cel mai performant trebuie sa aiba primul număr cat mai mic, iar pe ultimul cat mai mare. De exemplu: 0 w 60.
- Acesta s-ar comporta la rece precum un ulei cu viscozitate “zero”, deci - excelent (ar patrunde repede prin toate canalele din motor), iar la 100 de grade Celsius se va comporta ca un ulei care ar fi avut initial viscozitate 60, deci s-ar mentine “gros” , asigurand o protectie optima la temperaturi si sarcini mari.
- Pentru imbunatatirea viscozitatii sunt adaugati aditivi in uleiul de baza.
Onctuozitatea
- Numita popular “puterea de ungere”, onctuozitatea reprezinta capacitatea lubrifiantului de a forma o micropelicula de ulei, puternic aderenta la suprafetele metalice aflate in miscare. Pentru aceasta proprietate a uleiurilor de motor nu s-a stabilit inca o unitate de masura.
- Obtinerea unui ulei cu onctuozitate mai mare se face prin utilizarea unor aditivi care maresc rezistenta peliculei.
Punctele termice caracteristice
Acestea sunt caracteristici ce pun in evidenta comportarea lubrifiantilor la diferite temperaturi. Ele sunt:
- inferioare (de congelare, curgere si tulburare);
- superioare (de inflamabilitate, ardere si aprindere).
Un ulei de calitate ridicata trebuie sa aiba punctele termice inferioare cat mai mici, iar pe cele superioare, evident, cat mai mari. Aditivii depresanti reduc temperatura de congelare a uleiurilor, imbunatatindu-le fluiditatea la temperaturi joase.
Stabilitatea la oxidare
- Oxidarea ueiului se produce din cauza agitarii acestuia in carterul inferior al motorului, in prezenta unui exces de aer, la o temperatura inalta. Rezultatele acestui proces sunt substante solubile si insolubile in ulei , neutre si acide, care produc scaderea calitatilor de umplere si cresterea aciditatii.
- Contracararea acestui proces se realizeaza prin adaugarea unor aditivi antioxidanti, anticorozivi si detergenti, antispumanti si polifunctionali.
Dupa cum am aratat, la elaborarea unui lubrifiant auto se folosesc mai multe tipuri de aditivi, care ii asigura acestuia un comportament optim la toate regimurile de functionare. Drept urmare, firmele cu traditie in domeniu resping ideea adaugarii suplimentare de aditivi, la schimbarea uleiului, pentru ca aceastia nu fac decat sa-i altereze calitatile. Asadar, daca folositi un ulei mai ieftin - care provine de la firme mai putin cunoscute - si cumparati un aditiv separat, va asumati si riscurile de a infunda canalele de ungere si de a inregistra incidente tehnice.
Pot amesteca uleiul vechi cu o alta marca de ulei?
Raspuns: Nu este recomandata amestecarea diferitelor branduri de ulei de motor deoarece fiecare in parte are aditivii sai si exista posibilitatea unor reactii neplacute.Daca totusi doriti sa efectuati trecerea pe o noua marca de ulei, va trebui sa goliti complet baia de ulei si sa folositi un aditiv de tip Engine Flush pentru a realiza o curatare a aditivilor uleiului precedent.
Se apropie iarna.Ar trebui sa folosesc un ulei mai subtire?
Raspuns: Nu. Uleiurile modern sunt uleiuri de motor multigrad ce intrunesc cerintele mai multor clase de vascozitate in functie de temperatura.Prin urmare nu este nevoie sa schimbati tipul de ulei in functie de sezonul rece sau cald.
Ce ulei este mai bun pentru masina mea?5W40 sau 5W30?
Raspuns: Pentru clima din tara noastra oricare dintre cele doua tipuri de ulei de motor se va comporta aproximativ identic.Puteti folosi atat 5W40 cat si 5W30 fara nici o problema.Atentie insa la specificatiile de pe fiecare bidon in parte.Este posibil ca unul dintre uleiuri sa contina niste aditivi necesari motorului masinii dvs si in acel caz intervine o diferenta.(ex: aditiv pentru motoare cu filtru de particule)
Cat de des trebuie schimbat uleiul?
Raspuns: Cu cat il schimbam mai des, cu atat motorul va rezista mai mult. Totusi, uleiul trebuie inlocuit la intervalele recomandate in cartea tehnica a fiecarui autoturism.
Odata la cateva schimburi de ulei (4 - 5) va recomandam utilizarea unui produs OIL FLUSH, care - datorita dispersantilor, solventilor si detergentilor - asigura curatarea motorului (in interior), indepartarea reziduurilor si a depunerilor, evitand contaminarea uleiului proaspat.
Pentru uleiuri mai ieftine, utilizate din experienta personala, va recomandam sa utilizati un conditionator de metal, substanta care adera la suprafetele metalice si care formeaza un strat de molecule ce impiedica frecarea directa dintre fete. Acesta se mentine activ aproximativ 50.000 km si pretul relativ ridicat se amortizeaza in timp, prin marirea evidenta a duratei de viata a motorului.
Daca motorul este nou, urmati instructiunile din cartea tehnica. Daca, din diferite motive, nu mai aveti cartea tehnica a autovehiculului si motorul a fost reparat, va sfatuim sa faceti primul schimb de ulei la 500 km, apoi la fiecare 5.000 km, iar după parcurgerea primilor 35.000 km sa-i adaugati un conditionator de metal.
Ce reprezinta gradele SAE?
Raspuns: Clasele de vascozitate ale unui ulei de motor sunt stabilite de SAE - Societatea Inginerilor din Industria Constructoare de Autovehicule.
In continuare explicam 5W30:
- 1. "5" reprezinta gradul de vascozitate al uleiului la rece ;
- 2. Litera W provine de la englezescul "Winter" care inseamna "iarna" ;
- 3. "30" reprezinta gradul de vascozitate al uleiului la cald ;
Asadar, cu cat indicele de vascozitate la rece sau la cald este mai mic,cu atat vascozitatea uleiul este mai mica si vice-versa.
Daca uleiul satisface cerintele unei singure clase de viscozitate, uleiul se numeste monograd.( ex.SAE 30 sau SAE 40 cunoscute in Romania sub denumirea de "M") Uleiul multigrad este uleiul care satisface cerintele mai multor clase de viscozitate.
De exemplu un ulei 15W-40 va asigura o pornire la rece similara cu un ulei din clasa 15W si se va comporta la temperaturi ridicate ca un ulei din clasa 40. Cu toate acestea clasa de viscozitate nu ne spune nimic despre calitatea unui ulei de motor.
Aceasta depinde de compozitia uleiului. Un lubrifiant auto poate avea la baza un ulei mineral, sintetic sau semi-sintetic. Uleiul mineral poate fi obtinut printr-o prelucrare fizica sau chimica (acest procedeu este numit Hidrocrack).
Uleiurile sintetice pot fi obtinute din esteri sintetici sau polialfaolefine (PAO).Un lubrifiant mai poate contine aditivi, ca de exemplu: agenti antispumare, detergenti, dispersanti, aditiv antioxidanti si anticorozivi.
De regula se poate spune ca uleiurile sintetice sunt superioare celor minerale, ceea ce nu inseamna ca este cel mai potrivit pentru motorul dvs.
Contacteaza-ne
Ai de făcut o reparatie la mașina ta? Lasă-ne un mesaj și te vom contacta în cel mai scurt timp!